גיל המעבר וטרום גיל המעבר

לפעמים את מגיעה לקליניקה עם אוסף של סימפטומים שפשוט צועק לי לדבר איתך על טרום גיל המעבר. את תגיעי בד"כ עם איזשהו עניין של שינוי דפוס בוסת. מחזור שהתקצר, וסתות לא סדירות פתאום אחרי שנים של שעון שוויצרי, דימומים מאוד חזקים, ככה פתאום, זיפזופים של מחזורים, או להפך – דלילים, כמעט בלתי מורגשים.

אני אשאל עוד שאלות. מכל מיני תחומים.

ואת, שאולי את רק בת 43, או קצת יותר, או קצת פחות, תתנועעי בחוסר נוחות כשאזכיר את המילה הזו. טרום גיל המעבר, פרי מנאפאוז. מה לך ולזה? אני רואה את זה בפנים שלך.

אבל הגיל הזה, שהוא בעצם כמה שנים טובות הוא כ"כ לא מדובר וכ"כ חשוב שכמה חשוב לדבר עליו, להתייחס עליו, להכיל אותו, להבין אותו, לדעת שהוא קיים. יש משהו באוסף של הסימפטומים האלה, הכביכול לא קשורים, בבהלה הפנימית שלך של "מה לעזאזל עובר עלי?" ובהבנה שלהם, בקישור שלהם, ברגיעה בהשלמה ובטיפול שהמשמעות שלו הוא להטיב עם עצמך, בהבנה, בהקשבה ובכבוד לעצמך ולגופך.

גיל המעבר - מנפאוז

גיל המעבר / המנפאוז המהולל (אל-אל-אל תקראו לו גיל הבלות, אלוהים. יש לכן עוד שליש חיים לחיות, דאם איט. איזה בלות, איזה?) יש לו תאריך התחלה – שנה אחרי הוסת האחרונה. הגיל הממוצע למנפאוז הוא 51.

בעבר תוחלת החיים הממוצעת היתה 53. בימינו הממוצע הוא 81. לכן המנפאוז הוא כבר לא סוף הסיפור.
אנחנו צריכות לכתוב את הסיפור מחדש.

נשים חיות כ-30 שנה לאחר תום הוסת, גיל הילודה עולה, ויש נשים, שכשהן במנפאוז או פרי מנפאוז, הן עדיין אמהות לילדים קטנים, בלימודים או בשיא הקריירה שלהן.

טרום גיל המעבר - פרי מנפאוז

טרום גיל המעבר הוא השנים שלפני. כמה לפני? זה משתנה. יש נשים שהסימפטומים של טרום גיל המעבר יחלו אצליהם כמה שנים לפני, יש כאלה שיתחילו בתחילת גיל ה40 ויש כאלה שלפני, או אחרי.
אלה השנים הלא מדוברות. השנים בהן מתרחשים בגופינו ומבחינה רגשית שינויים רבים, שלא תמיד אנחנו יודעות למה לקשר אותן. "מה קורה לי? מה עובר עלי?".
ולכן חשוב, כ"כ חשוב, לדעת, לספר, להעביר הלאה.

האם טרום גיל המעבר יסמל עבורינו איך יראה גיל המעבר אצלנו? לא בהכרח. לפעמים זה מן פרומו כזה, לפעמים לא.

בטרום גיל המעבר מתחיל שינוי באיזון ההורמונלי. יש ירידה ביצור ובהפרשת האסטרוגן (למרות שלפעמים הוא דווקא יעלה) והפרוגסטרון יורד. הורמון ה-FSH עולה.

אז כן, דיברנו על שינוי בדפוסי הוסת / המחזור וזה השוני העיקרי בין טרום גיל המעבר לגיל המעבר (בו אין וסת ואין ביוץ).
בטרום גיל המעבר עשוייה להופיע וסת דלילה יותר, או שוטפת יותר, לעיתים המחזור – הטווח בין הוסתות – יתקצר ולאחר מכן יתארך. פה ושם יהיה דילוג על וסת, זיפזופים, עד לפרידה. וסת אחרונה.

אה כן, אתן עדיין יכולות תאורטית להכנס להריון בגילאים האלה. מה עוד?

ומבחינה רגשית: ההורמונים משתנים וכך גם הרצונות שלנו – לא עוד להכיל ולתמוך בכל מי שסביבנו, עכשיו תשומת הלב מופנית פנימה.
הורמון ה- FSH גורם לנו להתחבר פנימה, לאינטואיציה.
ההורמונים יעזרו לנו להגיד את האמת שלנו, אנחנו נסנן פחות את המילים שלנו ופחות נחשוב מה חושבים עלינו. אולי נראה לסביבה פחות נחמדות, אולי פחות נמתיק את המילים.
לא מפתיע שנראה לא מעט נשים בגילאים האלה שעושות שינוי בחיים שלהן, חישוב מסלול מחדש, גם מבחינה זוגית או מקצועית. זה מבלבל, זה לא ברור, זה לא תמיד נעים, בטח כשאת עדיין עם ילדים קטנים, אם הרית בגיל מאוחר.

כותבת Hilary Lewin– מורתי היקרה לארויגו –

:AS SIMPLE

Just say NO

its all about me me me

and pause, and breath

גיל המעבר וטרום גיל המעבר

אז איזה סימפטומים מאפיינים את גיל המעבר ואת השנים של טרום גיל המעבר?

  • גלי החום המפורסמים – מה שרובנו יודעות על גיל המעבר - גל החום הטיפוסי מתואר כהופעת אודם פתאומי על פני עור הראש, הצוואר והפנים המלווה בחום רב ולעיתים בהזעה מסיבית. גל החום נמשך לרוב כשלוש-ארבע דקות, אבל עלולים להיות גם גלי חום ארוכים במיוחד.
  • הזעות לילה: זיעה שאינה תלוייה במזג האוויר ובתחושת חום / קור, ששוטפת את הגוף ולעיתים משאירה בגדים רטובים ולחים, עד כדי יקיצה.
  • תחושות של דיכאון או חרדה: (כמה חשוב לדעת את זה! מליון סימני קריאה)
  • קשיי שינה
  • השמנה ביטנית: עם גיל המעבר, ירידת האסטרוגן מעודדת השמנה באזור הבטן, היקף המותניים גדל וצורת הגוף משתנה מ"אגס" נשי ל"תפוח" עגלגל.
  • יובש בעור, בריריות: כן, גם בעיניים, כן, גם בנרתיק. בנוסף רקמת הרירית נעשית דקה יותר ולפיכך לעיתים רגישה יותר. ישנם תכשרים טבעיים וגם כאלה המכילים אסטרוגן הנספג בצורה מקומית בלבד שעשויים לשפר מאוד את היובש הנרתיקי.
  • כאבי מפרקים
  • ירידה בליבידו
  • דפיקות לב (סימפטום שיכול לסמן גם חוסר איזון בבלוטת התריס. שווה בדיקה).
  • ועוד על שינויים ריגשיים - תנודות במצבי רוח, כן, זה ההורמונים. אם פעם האסטרוגן הוא זה שגרם לנו לטפל, להאכיל, להיות קשובה, לרצות, הירידה שלו (ויחד איתו הירידה ברמות האוקיסטוצין – הורמון הקשר והטיפול) גורמת לנו לעצור ולצעוק, בפנים בפנים או החוצה – עכשיו תורי!!!

אז איך עוברים לגיל המעבר בצורה רכה יותר?

בטיפול שלי אני משלבת עיסוי בטן ואגן בשיטת ארויגו עם רפלקסולוגיה, עיסוי בטן יפני שנקרא אנפוקו ולפעמים פרחי באך.  הרעיון הוא לרכך את המעבר הזה, לעדן את הקצוות, את הגלים הגבוהים ולגלוש אל הגיל החכם הזה ברכות.
באמצעות ארויגו, למשל, אנו מחזקים את הרצועות התומכות ברחם, מרפים את השרירים, מגבירים את זרימת הדם לאזור, מעודדים ניקוז לימפתי, משחררים מתח בסרעפת (וע"י כך מעודדים זרימת דם גם לשחלות ומאזנים הורמונלית). עיסוי הגב משפר את מנח האגן ובכך משפר זרימת דם למערכת הנשית ומפחית עומס מעמוד השדרה. העיסוי ממסייע לשחרור חסימות פיזיות ורגשיות.
גם ע"י רפלקסולוגיה ניתן לעבוד על איזון הורמונלי, על הרגעת הנפש, על מערכת עיכול שמשנה דפוסים, על אזור האגן, על הגברת זרימת דם והגמשה ועוד.

טיפולים נוספים אפשריים: דיקור, הומאופתיה.
גם שילוב של כל טיפול אשר הוא עם תזונה, עם יוגה נשית, ובכלל – עם תנועה – יכול לעשות נפלאות.

גיל המעבר וטרום גיל המעבר

גם צמחי מרפא עשויים להקל על הסימפטומים של גיל המעבר. למשל: שיח אברהם, שטאוורי (מהרפואה האיורוודית), קוהוש שחור, אנג'ליקה סינית, מרווה רפואית, בטטת בר ועוד.
להתאמה של צמחי מרפא יש לפנות להרבליסט / נטורופת.

ומילה על טיפול בהורמונים חלופיים. אז כן, אני מטפלת ברפואה משלימה,  אבל אם את בוחרת לטפל בהורמונים חלופיים חשוב שתפני לרופא שמתמחה בגיל המעבר, רופא שמבין שלא לכולן מתאים אותו הדבר, אלא בוחר לכל אישה את מה שנכון לה, בהתאם לחלון ההזדמנויות שלה, רופא שרואה אותך בצורה הוליסטית.

גיל המעבר וטרום גיל המעבר

תזונה בגיל המעבר:

אינני תזונאית, אבל מאחר ותזונה נכונה היא בסיס חשוב למעבר לגיל מעבר קל ונינוח יותר, אפרט כמה עקרונות בסיסיים. ליעוץ ממוקד ואישי יותר אני ממליצה לפנות לנטורופת / תזונאי.
להגביר: מגוון ירקות (דגש על עלים ירוקים), מזונות המכילים פיטואסטרוגנים (חומרים דמויים אסטרוגן, המדמים את פעולת האסטרוגן בגוף – פולי סויה, טופו שאינו מהונדס גנטית, מיסו), קטניות (שעועית אזוקי למשל מומלצת מאוד ע"י הרפואה הסינית, מזונות המכילים סידן (סויה, טחינה, שקדים, ברוקולי, כרוב, עלים ירוקים, סרדינים), מזונות המכילים אומגה 3 (זרעי פשתן, צ'ייה, אגוזי מלך), דגנים מלאים. באופן כללי להעדיף תזונה עשירה ומזינה.
להפחית: קפאין, אלכוהול, מזון מתועש ומעובד, פחמימות ריקות, חומרים משמרים, סוכרים.

תזונה גיל המעבר

פעילות גופנית בגיל המעבר:

בטרום גיל המעבר ולקראת גיל המעבר העיקרון הוא שילוב של פעילות אירובית (כ-3-4 פעמים בשבוע של הליכה מעלת דופק, אופניים, שחייה של לפחות 30 דקות. מצויין לכושר לב ריאה, אבל גם להקלה על תסמיני חרדה, מתח, דיכאון), הגמשת השרירים והמפרקים והזרמת דם טובה, חיזוק ובניית עצם, קואורדינציה ושיווי משקל (כשהאסטרוגן יורד וצפיפות העצם יורדת אנחנו נוטות יותר ליפול. חשוב לשמור על שיווי משקל גם באופן יומיומי: להתלבש בעמידה, לנעול נעליים בעמידה למשל).
אני ממליצה בחום על פילאטיס ועל יוגה נשית.

וכמה טיפים מהיוגה הנשית:

  • קימור ופשיטת הגב – בישיבה או בעמידת שש – ופיתולים: מסייעים גם לשחרר את עצב הואגוס (ולהפעיל את המערכת הפרה סימפתטית - המערכת שאחראית להרגעה) וגם לסחוט את בלוטת האדרנל (להפריש עוד אסטרוגן שנאגר בה, אחרי שהשחלות סיימו להפריש אסטרוגן. אחרי 40 שנה פלוס של סטרס, לעיתים נגיע לגיל הזה עם בלוטת אדרנל שעבדה קשה מאוד, מרוקנת).
  • הנעות אגן – בעיגולים, או בשמיניות - לשיפור זרימת דם והולכה עיצבית. כדאי לעשות הנעות כאלה אחרי שעה של ישיבה/ מול מסך.
  • תנוחת האישה: תנוחה נשית ביוגה, המשפרת את זרימת הדם אל אברי הבטן התחתונה והאגן ומשפרת את תפקוד מערכת העצבים והלימפה, מחזקת קשר בין שרירי רצפת האגן לסרעפת.
  • להחזר דם ורידי טוב: רגליים למעלה כנגד הקיר, כאשר הישבן צמוד לקיר.

אנחנו עוברות לעבר השני, משילים דברים שכבר לא מתאימים לנו. גיל המעבר מוליך אותנו אל סיום השלב בחיינו שיועד להולדת ילדים, ומעבר לשלב בו יכולים הגוף והנפש להתפנות לתפקודים נוספים וחדשים.

אני מאוד אוהבת את המושג של WISE WOMAN 😊. מעבר להיות האישה החכמה, היודעת, כמו זו שהוערכה בתרבויות קדומות.

ופתאום, כשרואים את הגיל הזה כך, ניצתת סקרנות. מה הוא מזמן לנו המעבר הזה? ואיזו חוכמה תהיה באישה שאני? ואיזה ידע וביטחון וחדות?
מסקרן, לא?